Könyvtárostanároknak
„Az iskolai könyvtár az iskola fizikai és digitális tanulási tere, ahol az olvasás, a tájékozódás, a kutatás,
a gondolkodás, a képzelet és a kreativitás központi szerepet tölt be a tanulók információhoz vezető útjában,
valamint személyes, társadalmi és kulturális fejlődésében.”
"Az ember hivatása, hogy megismerje az igazságot, szeresse a szépet, kívánja a jót, és cselekedje a legjobbat."
/Beethoven/
Legyél te is tudatos munkavállaló! projekt
2023-
Szeretnénk kérni a játékot, hogy könyvtárunkban,
iskolánkban is kipróbálhassuk - jelentkezés
----------
AZ ISKOLAI KÖNYVTÁRAK HASZNA
"A kiváló iskolai könyvtárosok nemcsak a diákokat támogatják, hanem a tanárokat is - ezzel is segítve a színvonal és az eredmények emelését az egész világon. A bizonyítékok azt mutatják, hogy az elkötelezett könyvtárosokkal és könyvtári személyzettel rendelkező iskolai könyvtárak jobb eredményeket hoznak a tanulók számára. Inspirálják az embereket, fejlesztik az írástudást az olvasás szeretetén keresztül, és segítenek olyan élethosszig tartó készségek elsajátításában, mint az információs és a digitális írástudás, valamint a gyermekek fejlődésének más területein,
mint például a karrier, a kreativitás, a kutatás, a függetlenség kialakítása, az empátia és a jólét.
A kampány továbbra is olyan bizonyítékokkal szolgál, amelyek egyértelműen megmutatják az iskolai könyvtárak értékét - nem csak a tanulók, hanem a tanárok, az iskolák és a társadalom szélesebb köre számára is. Ezért mondjuk, hogy minden gyermek megérdemel egy nagyszerű iskolai könyvtárat."
(Nick Poole, a CILIP vezérigazgatója )
A kampányról, kutatásról itt lehet olvasni .
kutatási eredmények, összefoglalók
----
A könyvtár vállalása a fenntartható fejlesztési célokért
---
---
Könyvtárhasználat
"A könyvtárhasználatot tanulni kell,
ha nem jársz könyvtárba, akkor azért, mert
- a könyvtárhasználat jóval több annál, hogy megkeress egy születési évszámot vagy kikölcsönözz egy könyvet. Ez régebben is több volt, és ma már különösen. Rengeteg olyan lehetőség van, amiről lehet, hogy még nem hallottál, így nem is tudod, hogy szükséged van-e rá.
- a könyvtárhasználati tudás nemcsak a könyvtárban végzett munkát jelenti, hanem sok más helyzetben is hasznosítható, ahol információra van szükség. Pl. az internethasználat legtöbb területén.
ha jársz könyvtárba, akkor pedig azért, mert
- a könyvtárak, az információforrások, a keresési lehetőségek folyamatosan fejlődnek,
- mindig lehet olyan terület, részlet, amivel még nem találkoztál, amiről többet szeretnél tudni."
forrás: Dömsödy Andrea (szerk.): Információzz, de miért?
URL: https://pegazus.uni-eszterhazy.hu/tankonyv/informaciozz_de_miert_kezdo/lecke_01_001 utolsó letöltés: 2021.12.10.
IFLA Iskolai könyvtári útmutató
Saját készítésű órai anyagok
A könyvtár forrásai: 1. könyv - Könyv Elek és 2. ETO Ottó, 3. folyóirat (Cikk Kata),4. internet (Net Teri)
A szövegek megjelentek:
Dömsödy Andrea (szerk.): Iskolai könyvtári projektek, programok. Bp.: Könyvtárostanárok Egyesülete, 2011. p. 235-252
Saját weboldalon: https://konyvtarhasznalat9.webnode.hu/
További forrás:
Dömsödy Andrea-Tóth Viktória (szerk.): Könyvtárhasználati óravázlatok 2.: Bp.: Könyvtárostanárok Egyesülete, 2016. 240 p.
link: https://portal.ktep.hu/sites/default/files/KisKTE8.pdf
A Nemzeti alaptantervekkel kapcsolatban - KTE javaslatok
A Könyvtárostanárok Egyesületének véleménye a 2020-as Nemzeti alaptantervről és a kapcsolódó kerettantervekről. Bp., KTE, 2020.03.06., 5 p.
A Könyvtárostanárok Egyesületének javaslatai a Nemzeti alaptanterv 2018-as tervezetéhez. Bp., KTE, 2018.10.04., 2 p., URL: https://www.ktep.hu/sites/default/files/KTE_javaslat_NAT5_2018.pdf
CIKKAJÁNLÓK
Könyvtárostanároknak, by jalicskonyvtar1
Irodalom - tér - pedagógai (cikkajánló)