Könyvtárostanároknak

„Az iskolai könyvtár az iskola fizikai és digitális tanulási tere, ahol az olvasás, a tájékozódás, a kutatás,
a gondolkodás, a képzelet és a kreativitás központi szerepet tölt be a tanulók információhoz vezető útjában,
valamint személyes, társadalmi és kulturális fejlődésében.”

IFLA irányelvek

 

 

 

Legyél te is tudatos munkavállaló! projekt
2023-

Szeretnénk kérni a játékot, hogy könyvtárunkban,
iskolánkban is kipróbálhassuk - jelentkezés

 

A JÁTÉK, PROJEKT FŐOLDALA

 

 

----------

 

AZ ISKOLAI KÖNYVTÁRAK HASZNA

"A kiváló iskolai könyvtárosok nemcsak a diákokat támogatják, hanem a tanárokat is - ezzel is segítve a színvonal és az eredmények emelését az egész világon. A bizonyítékok azt mutatják, hogy az elkötelezett könyvtárosokkal és könyvtári személyzettel rendelkező iskolai könyvtárak jobb eredményeket hoznak a tanulók számára. Inspirálják az embereket, fejlesztik az írástudást az olvasás szeretetén keresztül, és segítenek olyan élethosszig tartó készségek elsajátításában, mint az információs és a digitális írástudás, valamint a gyermekek fejlődésének más területein,
mint például a karrier, a kreativitás, a kutatás, a függetlenség kialakítása, az empátia és a jólét. 

A kampány továbbra is olyan bizonyítékokkal szolgál, amelyek egyértelműen megmutatják az iskolai könyvtárak értékét - nem csak a tanulók, hanem a tanárok, az iskolák és a társadalom szélesebb köre számára is. Ezért mondjuk, hogy minden gyermek megérdemel egy nagyszerű iskolai könyvtárat."

(Nick Poole, a CILIP vezérigazgatója )

A kampányról, kutatásról itt lehet olvasni .

kutatási eredmények, összefoglalók

 

----

A könyvtár vállalása a fenntartható fejlesztési célokért

CILIP link az információs szakma legszélesebb, egyetlen olyan szakmai közössége, amely a Royal Charter (UK) égisze alatt működik. Egyesület. Könyvtári és információs szolgáltatásokat fejlesztenek. Jótékonysági tevékenységet is folytatnak. Hatáskörük ágazatközi. Nick Poole, a CILIP vezérigazgatója szerint az összes ágazatban dolgozó tagjaikkal együtt alakították ki azt a stratégiai és akciótervet, amelynek tartalma:
 
1. Fenntarthatóság - A könyvtárosok és információs szakemberek segítsék használóikat és közösségeiket, hogy szembesüljenek a klímaváltozás realitásaival. A tényekre alapozva, sürgősen tegyenek meg mindent annak elkerülésére (Maja Maricevic, The British Library).
2. Digitális átalakíthatóság - Segítenek az újabb és újabb technológiákban rejlő, pozitív lehetőségek kihasználásában, pl. mesterséges intelligencia, gépi tanulás, automatizálás és robotika. Mindezt a kockázatok minimalizálásával teszik. (Emma Adamson CILIP-tag, University of South Wales).
3. Egyenlőség és társadalmi igazságosság - Céljuk egy igazságosabb, befogadóbb és tágabb képviseleten alapuló társadalom, amely mindenkinek biztosítja a szellemi szabadságot és lehetőségeik elérését. Elkötelezettek az egyenlőtlenségek elleni küzdelem mellett. (Abibat Olulude bizottsági tag, CILIP Börtönkönyvtárak Csoportja, London Borough of Lambeth).
4. Vezetés - Információs menedzserekből információs vezetők lesznek 5 év múlva. Használókkal, közösségekkel, szervezetekkel együtt dolgoznak, hogy tőlük tanuljanak, hozzájuk alkalmazkodjanak, őket növeljék a jövő érdekében (Amina Shah elnök, CILIP Scotland).
 
Célközönség: bárki, aki szakmai kapcsolatban áll a könyvtárakkal, információval, tudással, adatokkal. Könyvtári és információtudományi ágazat; oktatás; jótékonysági ágazat; média; politika; ipar. Négy elképzelés, értékek:
1. Elismerés - a könyvtárosok készségeire és kompetenciáira vonatkozik.
2. Tapasztalat - Az információs szakemberek számára létfontosságú az élő kapcsolat a jövőbeli kereslet és készségkínálat között.
3. Képviselet - Független képviselői minden könyvtári, tudás- és információs szakmának. A szakma átláthatóságát és befolyását növelnék. Képviselik a tagság érdekeit a munkáltatókkal, döntéshozókkal együtt a nyilvánosság és a média előtt.
4. Közösség - Támogatják a tudáscserét, a szakértelem felszabadítását, tagjaik know-how-ját, kreativitását. (Ref.: Szabó Eszter)
forrás: KIT hírlevél

 

---

KÖNYVTÁRI VILÁGTÉRKÉP

---

 

Könyvtárhasználat

 

"A könyvtárhasználatot tanulni kell,

ha nem jársz könyvtárba, akkor azért, mert

  • a könyvtárhasználat jóval több annál, hogy megkeress egy születési évszámot vagy kikölcsönözz egy könyvet. Ez régebben is több volt, és ma már különösen. Rengeteg olyan lehetőség van, amiről lehet, hogy még nem hallottál, így nem is tudod, hogy szükséged van-e rá.
  • a könyvtárhasználati tudás nemcsak a könyvtárban végzett munkát jelenti, hanem sok más helyzetben is hasznosítható, ahol információra van szükség. Pl. az internethasználat legtöbb területén.

ha jársz könyvtárba, akkor pedig azért, mert

  • a könyvtárak, az információforrások, a keresési lehetőségek folyamatosan fejlődnek,
  • mindig lehet olyan terület, részlet, amivel még nem találkoztál, amiről többet szeretnél tudni."

forrás:  Dömsödy Andrea (szerk.): Információzz, de miért?
URL: https://pegazus.uni-eszterhazy.hu/tankonyv/informaciozz_de_miert_kezdo/lecke_01_001  utolsó letöltés: 2021.12.10.

 

IFLA Iskolai könyvtári útmutató

 

 

Saját készítésű órai anyagok

 

A könyvtár forrásai:  1. könyv - Könyv Elek és 2. ETO Ottó, 3. folyóirat (Cikk Kata),4. internet (Net Teri)

A szövegek megjelentek:
Dömsödy Andrea (szerk.): Iskolai könyvtári projektek, programok. Bp.: Könyvtárostanárok Egyesülete, 2011. p. 235-252

Saját weboldalon: https://konyvtarhasznalat9.webnode.hu/

 

További forrás:
Dömsödy Andrea-Tóth Viktória (szerk.): Könyvtárhasználati óravázlatok 2.: Bp.: Könyvtárostanárok Egyesülete, 2016. 240 p.

link: https://portal.ktep.hu/sites/default/files/KisKTE8.pdf

 

A Nemzeti alaptantervekkel kapcsolatban - KTE javaslatok

A Könyvtárostanárok Egyesületének véleménye a 2020-as Nemzeti alaptantervről és a kapcsolódó kerettantervekről. Bp., KTE, 2020.03.06., 5 p.

A Könyvtárostanárok Egyesületének javaslatai a Nemzeti alaptanterv 2018-as tervezetéhez. Bp., KTE, 2018.10.04., 2 p., URL: https://www.ktep.hu/sites/default/files/KTE_javaslat_NAT5_2018.pdf

 

CIKKAJÁNLÓK

Könyvtárostanároknak, by jalicskonyvtar1

 

Irodalom - tér - pedagógai (cikkajánló)